Julia de Vos

Jumbio

Projectoverzicht

Van de bedrijven Club Leaf en Icemobile kregen we de opdracht om consumenten van een commercieel bedrijf duurzame keuzes te laten maken, zonder hun huidige gedrag te beïnvloeden. Mijn team en ik kozen voor Jumbo als commercieel bedrijf. Ik werk namelijk zelf bij de Jumbo en dit gaf ons goed toegang om te testen bij de doelgroep.

Binnen het projectteam was mijn taak het bijhouden van de planning en het zorgden dat iedereen op de hoogte was van de taken en deadlines. Daarnaast speelde ik een rol in het organiseren van creatieve sessies. 

UX-design
Ideevorming
Research
Jaar 3

Projectoverzicht

Opdrachtgever: Hogeschool Rotterdam (Fictieve school opdracht)

Duur project: 6 maanden

Mijn rol: Uitvoering gehele proces (research, ideevorming, design)

Hoofdvraag

Mijn gevormden hoofdvraag voor dit project: 

“Hoe kunnen we waarde bieden aan de Jumbo om klanten met een fulltime baan en kinderen te helpen duurzame keuzes te maken, zonder hun huidige gedrag te verstoren?”

Doelgroep

Ouders met een fulltime baan met kinderen van basisschool leeftijd.

Onderzoek

Mijn onderzoek begon met deskresearch naar de opdrachtgevers, Club Leaf en IceMobile, om hun visies, huidige projecten en duurzaamheidsinitiatieven te begrijpen. Na dit onderzoek Was het voor mijn team en ik duidelijk wat de opdrachtgevers doen. We wisten toen wat belangrijk is voor ons project
om rekening mee te gaan houden.

In de discover-fase hebben mijn team en ik naast deskresearch ook fieldresearch uitgevoerd, waaronder observaties in verschillende Jumbo-filialen en interviews met zowel klanten als medewerkers. Voor mijn observatie ben ik naar de Jumbo gegaan waar ik werk, namelijk Jumbo de Fuik in Hoogvliet. Waarbij ik gingen letten op het koopgedrag van de doelgroep. Uit  mijn observaties blijkt dat de doelgroep niet heel erg bezig is met duurzaamheid. Ze nemen wel hun eigen tas mee naar de winkel, maar ze kopen over het algemeen minder duurzame producten dat gewone
huismerk producten die niet duurzaam zijn. Ook blijkt dat het hebben van kinderen daadwerkelijk invloed heeft op wat er gekocht wordt bij het
boodschappen doen.

Om onze bevindingen te structureren, hebben we gebruik gemaakt van diverse methodes zoals Inzichtkaarten, empathymaps, persona’s en customer journeys. Dit hielp ons om de ervaringen en wensen van de gebruikers beter te begrijpen en te vertalen naar een praktisch en aantrekkelijk concept.

Creatieve sessies

De creatieve sessies waren een belangrijk onderdeel van ons proces. Tijdens deze sessies hebben we gebruik gemaakt van brainstormtechnieken, zoals mindmapping en het gebruik van post-its, om ideeën vrij te laten vloeien om creatieve oplossingen te bedenken.

We hebben één creatieve sessie met het team uitgevoerd en één met de doelgroep. Met het team hebben we gebruik gemaakt van de ‘365 brainstorming’-methode en bij de creatieve sessie met e doelgroep hebben we gebruik gemaakt van de ‘Negatieve brainstorming’-methode

Met de resultaten uit deze sessies hebben mijn team en ik een COCD-box ingevuld en vervolgens de ‘I love you’- methode uitgevoerd om een concept te kiezen. 

Het concept

We hebben een digitaal systeem ontworpen waarbij klanten zich kunnen registreren voor een duurzame klantenkaart (Jumbio). Bij elke duurzame aankoop of het gebruik van herbruikbare producten ontvangen klanten punten. Deze punten kunnen worden ingewisseld voor duurzame producten of extra beloningen binnen de app van Club Leaf. Dit systeem beloont milieuvriendelijk gedrag en maakt het aantrekkelijker voor klanten om bewuste keuzes te maken zonder extra inspanning.

Na het vormen van di concept zijn mijn team en ik aan de slag gegaan met het uitwerken van ons prototype. Dit hebben wij gedaan aan de hand van 3 iteraties, waarin we elk een prototype maakten en deze vervolgens gingen testen met de doelgroep of medestudenten.

Iteratie 1

Om onze ideeën visueel te maken hebben we een low-fidelity prototype gemaakt. Deze hebben wij tijdens een ‘prototype party’ door school georganiseerd, getest bij medestudenten.

Iteratie 2

Met de feedback uit de prototype party gingen we verder met het maken van een mid-fidelity prototype. Deze sessie was gericht op het verfijnen van ons concept. We hebben verschillende versies van het prototype getest om te zien welke het beste werkte. Deze iteratie hielp ons om de gebruikerservaring te verbeteren en ervoor te zorgen dat onze oplossing intuïtief en gebruiksvriendelijk was.

Iteratie 3

In de laatste iteratie hebben we ons gefocust op het creëren van een high-fidelity prototype. Dit omvatte het toevoegen van de definitieve visuele elementen en het verder optimaliseren van de gebruikerservaring. Tijdens deze fase hebben we een laatste test uitgevoerd, een “5 seconden test”, om te kijken hoe snel en effectief gebruikers de belangrijkste functies van onze app konden vinden en begrijpen.

Vervolg van ons project

Aan de hand van de feedback op de expo hebben wij nog nagedacht over het vervolg van het project. Stel we hadden dit concept nog verder uit kunnen werken dan hadden we de volgende dingen nog gedaan. Dan waren we gaan kijken naar mogelijkheden om misbruik van de kennisquiz te voorkomen. Ook waren we dieper ingegaan op de context van de gebruiker en waren we meer op het concept zelf gaan testen. Zo hadden we nog kunnen kijken naar extra mogelijkheden hoe we de gebruiker konden stimuleren om duurzame keuzes te maken. Kortom nog genoeg mogelijkheden om het concept zowel inhoudelijk als visueel te verbeteren als die tijd er nog was.

Wat heb ik geleerd?

Tijdens dit project heb ik geleerd hoe ik het initiatief kan nemen om mijn team aan het werk te zetten wanneer het niet goed gaat. De samenwerking verliep niet altijd soepel omdat een aantal van mijn teamleden meerdere keren het WK boven school verkozen. Op een gegeven moment besloot ik daarom de leiding te nemen, wat resulteerde in een veel betere voortgang en samenwerking binnen het team. Deze ervaring heeft me geleerd hoe belangrijk het is om verantwoordelijkheid te nemen en proactief te zijn, vooral in uitdagende situaties. Daarnaast heb ik tijdens dit project nieuwe methodes geleerd die ik nog niet eerder had gebruikt.

Bekijk mijn andere projecten

Contact

E-mail: Juliadevos22@gmail.com

Telefoonnummer:               06-34614241

Socials

Afstudeerstage

Lijkt het jou leuk om mij aan te nemen als stagiaire?

Stuur mij gerust een mailtje!