Infontainment systeem Lightyear
Voor het bedrijf Weareresenablepoeple kregen we op school de opdracht om een infontainmentsysteem te ontwerpen voor de auto Lightyear. Iedereen uit het team kreeg een specifiek onderdeel. Ik kreeg de taak om het navigatiesysteem te ontwerpen. Dit is een project van mij uit het eerste jaar van mijn studie.
Tijdens dit project hebben mijn team en ik gewerkt in iteraties. 3 iteraties om precies te zijn. In elke iteratie heeft ieder van ons een prototype gemaakt van zijn of haar onderdeel en hebben we deze getest.
De hoofdvraag:
”Hoe kunnen we het infontainment systeem zo ontwerpen dat de fysieke knoppen overbodig worden en de bestuurder alle functies op één plek kan bereiken, zonder dat er wordt ingeleverd op gebruikersvriendelijkheid?”
De doelgroep:
Mijn team en ik kozen als doelgroep voor alleen zittende die minimaal 30 minuten rijden. Wij kozen hiervoor omdat alleen zittende zo niet worden afgeleid door bijzittenden. We kozen voor minimaal 30 minuten rijden omdat als je lang auto rijdt je meer gebruik maakt van het infontainment systeem.
Iteratie 1
Tijdens iteratie 1 heb ik deskresearch gedaan naar welke onderdelen belangrijk zijn in een navigatiesysteem. Om de onderdelen uit mijn onderzoek op een logische plek te kunnen plaatsen in mijn low-fidelity prototype heb ik 3 mensen uit onze doelgroep de methode card sorting uitlaten voeren. Ik heb de respondenten verschillende kaartjes, met onderdelen van het navigatiesysteem gegeven die ze konden sorteren. Mijn prototype van het navigatiesysteem bevat de onderdelen, adres kiezen, favoriete adressen, opties route en het navigatie scherm. Deze onderdelen vormen de basis van het navigatiesysteem, daarom wilde ik me eerst op deze onderdelen richten. Later wilde ik gaan focussen op de wat kleinere onderdelen. Zoals hoe adres intikken (zie iteratie 2) en bijzondere locaties (zie iteratie 3).
Om te weten of mijn onderdeel logisch in elkaar dit heb ik een concepttest uitgevoerd. Dit heb ik gedaan door mijn respondenten vragen voor, tijdens en na het zien en uitleggen van mijn prototype. Ik vroeg wat hun mening was over het navigatiesysteem in hun eigen auto, of ze een analoog scherm of een digitaal scherm fijner vonden en waarom wel of juist niet. Ook vroeg ik of de gebruik maken van de spraakbediening en waarom wel of juist niet.
Tijdens het testen van mijn prototype heb ik gevraagd aan de respondenten wat hun opviel, goede en slechte dingen, en wat ze anders hadden willen zien. Ook liet ik de respondenten klikken (aanwijzen) op buttons, waarbij ik ze hardop liet nadenken om te zien of ze het doel ervan begrepen en of ze wisten wat er zou gaan gebeuren.
Iteratie 2
Met de resultaten van de concepttest uit iteratie 1 heb ik een Mid -fidelity clickable prototype gemaakt in het programma Adobe XD. Dit was de eerste keer dat ik in dit programma werkte. In het begin was het programma nog een beetje ingewikkeld maar ik kreeg het steeds meer onder de knie.
Uit de testresultaten van mijn prototype uit iteratie 1 kwamen verschillende onderdelen uit die verbeterd konden worden. De volgende onderdelen heb ik verbeterd: (zie ook annotaties van prototype) 1. Ik heb de straatnaam waar je rijd toevoegen 2. Ik heb een strook aan de zijkant voor vertraging bij wegwerkzaamheden, files, etc. toegevoegd Het homescherm heb ik samen met mijn teamgenoten ontworpen. We hebben ervoor gekozen om de balk met alle onderdelen van het infotainment systeem aan de zijkant van het scherm weer te geven omdat de knoppen dan dichterbij het stuur zit, zodat de gebruiker minder ver hoeft te rijken om de knoppen aan te klikken.
Mijn prototype 2.0 bevat de onderdelen: adres kiezen en opzoeken, favoriete adressen, opties route en het navigatie scherm. Ik heb dus het onderdeel adres opzoeken toegevoegd.
Dit prototype had ik getest aan de hand van een Usability test. Uit de test kwamen verschillende punten waar iets aan verbeterd kon worden. Er werd gezegd dat een terug knopje erg handig zou zijn, want nu als je iets fout aanklikt moet je helemaal opnieuw beginnen. Ook werd er gezegd dat ik de streepjes van de drukte op de weg bij route opties moet aanpassen, want het was nu niet duidelijk wat er met die streepjes bedoeld werd. De plaatjes route opties waren niet goed leesbaar, te klein. De tekst/knopjes bovenaan moeten groter en het hartje bij route opties moet niet ingekleurd zijn, nu lijkt het of er al op is geklikt. Deze punten heb ik in mijn prototype van iteratie 3 verwerkt.
Iteratie 3
Bij het maken van mijn high-fidelity clickable prototype heb ik de resultaten van het testen in iteratie 2 en ook nog een paar uit iteratie 1 gebruikt bij het maken van dit prototype. Dit prototype bevat de onderdelen: adres kiezen en opzoeken, favoriete adressen, adres uit agenda halen, opties route, het navigatie scherm en bijzondere locaties zoeken
Ik heb net als in iteratie 2 een Usability test uitgevoerd. Ik wilde meer te weten komen over de agenda functie en over de bijzondere locaties. Ook wilde ik net als in iteratie 2 de knoppen testen omdat ik nu aan het testen was bij andere mensen uit onze doelgroep en om te weten te komen of nu wel alles de goeie grote en plek heeft.
Uit het testen kwamen niet veel resultaten. Dit kwam doordat alles naar de zin is van de gebruiker. De enige feedback die ik heb gekregen is dat sommige icoontjes en balkjes verschuiven naarmate je verder door het prototype heen klikt. Dit heb ik meteen na de feedback aangepast.
Wat heb ik geleerd?
Tijdens dit project heb ik geleerd hoe ik met het programma Adobe XD kan werken. ook heb ik dit project veel individueel gewerkt. Dit had ik voor een school opdracht nog niet veel eerder gedaan en het heeft mij laten inzien dat ik dit goed kan en ook leuk vind om te doen. Doordat ik veel individueel heb gewerkt heb ik geleerd hoe ik zelf mijn ontwerpproces kan inrichten en hoe ik zelf deadlines moest opstellen voor mijn gekozen methodes.
Bekijk mijn andere projecten
