
Meeloopstage bij Snakeware
Mijn meewerkstage heb ik gelopen bij het bedrijf Snakeware, een ICT-bedrijf gevestigd in Sneek (Friesland).
Op deze pagina is informatie te vinden over de kleine opdrachten die ik heb doorlopen tijdens mijn meeloopstage. Voor het grote project waar ik tijdens mijn stage aan heb gewerkt, zie de opdracht ‘RCN activiteiten’.
Voor mijn stage
Voordat mijn stageperiode begon had ik mezelf een aantal doelstellingen gemaakt. Aan de volgende doelen heb ik tijdens mijn stage aan gewerkt:
Nieuwe dingen!
Ik wilde mezelf uitdagen om dingen te ondernemen die nieuw zijn voor mij, zoals het samenwerken met collega’s die veel verstand hebben van hun vak en het in contact komen met echte opdrachtgevers.
Onderzoeken
Ook wilde ik beter worden in het uitvoeren van onderzoek, dit is niet mijn sterkste punt en wilde mij hier verder in ontwikkelen. Aan de hand van wat ik van mijn collega’s bij Snakeware leer.
Figma
Tijdens mijn sollicitatie gesprek werd mij verteld dat ze bij Snakeware veel met Figma werken. Ik had zelf nog niet veel met Figma gewerkt en stelde voor mezelf een nieuw doel op, namelijk beter worden met het programma Figma.
MADAM DPG-media
DPG-media heeft een platform waar medewerkers teksten en afbeeldingen voor de websites van hun tijdschriften in kunnen aanpassen. Dit programma heet MADAM en is ontworpen door Jan Hein een lange tijd geleden. De gebruikers van MADAM gebruiken het programma niet heel vaak, maar omdat het best een ingewikkeld programma is, weten de gebruikers vaak niet meer waar alles te vinden is en hoe alles werkt.
Daarom vroeg DPG-media aan Snakeware of zij een onboarding tutorial konden maken in hun programma. Deze opdracht kreeg ik. Ik moest dus een onboarding tutorial ontwerpen voor DPG-media, zodat (nieuwe) gebruikers hun intern programma MADAM leren kennen.
- Onderzoeken
- Ideevorming
- Verbeelden en uitwerken
Ik begon dit project met het uitvoeren van een concurrenten onderzoek naar programma’s die een onboarding tutorial hebben. Ik heb de volgende programma’s bekeken bij dit onderzoek: Adobe Photoshop, Miro, Canva en Wix. Ik heb gekeken naar wat voor soort tutorial ze hebben en naar wat de voor- en nadelen zijn.
Mijn conclusie na dit onderzoek was: Voor deze opdracht lijkt het mij het beste om een tour te maken door het programma. Die handmatig aan te zetten is door de medewerkers. Of om een leer pagina te maken in het programma, waar de medewerkers altijd heen kunnen om te kijken hoe functies ook al weer werken.
DPG liet namelijk weten dat het voor alle gebruikers is die eens in de zoveel tijd uitleg nodig heeft van het programma voor ze het moeten gebruiken. Ze maken niet genoeg gebruik van het programma om het helemaal goed te kennen.
Na het uitvoeren van deskresearch had ik een idee wat voor onboarding tutorials ik wilde gaan maken voor MADAM. Ik wilde een uitvouw pop-up maken waarin je een kopje kon selecteren en daar meer over het aangeklikte onderwerp kan lezen. (Zie eerste foto hieronder)
Omdat ik het programma zelf nog niet helemaal begreep ben ik naar een collega (Software Engineer) toegegaan. Hij heeft het programma heeft gebouwd en heeft hierdoor veel verstand van het programma. Hij heeft het programma aan mij uitgelegd, zodat ik het beter zou begrijpen en ook een beter eindresultaat zou kunnen neerzetten. Ook hebben we een kleine brainstormsessie gehouden waar we onze ideeën voor de onboarding tutorial bespraken en ook nieuwe ideeën verzonnen. Zo hebben we verzonnen dat ik aan de hand van itjes (Informatie tekens) een tutorial kan maken met informatie. Dit idee ben ik naast de pagina met info gaan uitwerken zodat ik meerdere opties aan de opdrachtgever kon laten zien. Zie tweede foto.
Mijn idee om uitvouw pop-ups te maken heb ik uitgewerkt in Figma.
Na het maken van dit ontwerp kwamen mijn begeleider en ik erachter dat DPG-media voor nu een simpele pagina wil met informatie, vanwege het lage budget. Ik ben hier mee dus aan de slag gegaan.
Reflectie op het proces
Tijdens dit proces heb ik veel feedback gevraagd en gekregen van mijn stagebegeleider. Hij hielp mij met het verzinnen en uitwerken van de ideeën.
Ook heb ik voor het eerst tijdens mijn stage samengewerkt met aan collega van een andere afdeling. Dit vond ik erg spannend maar uiteindelijk heel erg helpvol.
Reflectie op het resultaat
Het doel van het ontwerp was dat het voor de gebruiker makkelijker wordt om informatie te vinden over hoe het programma werkt. Dit doel heb ik met het eindresultaat behaald, omdat ale duidelijk en overzichtelijk op 1 pagina staat die gemakkelijk te vinden is in het programma.
De belangrijkste elementen van het ontwerp zijn de pop-ups, de informatie bolletjes en de pagina met uitleg. Deze elementen zijn noodzakelijk on de informatie over te brengen aan de gebruiker.
Reflectie op mijzelf als ontwerper
Ik heb tijdens dit project van mijn begeleider geleerd hoe je animaties kan maken in Figma. Ik wist nog niet hoe dat moest en ik heb na dit project nog heel veel gebruik gemaakt van deze functie.
Tijdens dit project vond ik het erg lastig om te bedenken hoe ik de tutorial moet gaan verwerken in het programma. Dit kwam met name doordat ik het programma niet helemaal goed begreep. Dit ging later beter na de uitleg van Johannes en de brainstormsessie samen met hem.
Reiskostenvergoeding
De developer stagiaire bij Snakeware had als opdracht gekregen om een platform te coderen waarin alle reiskostenvergoeding berekend kan worden. Bij is het nu namelijk nog heel ingewikkeld en veel werk om alle reiskostenvergoeding te berekenen. Dit wilden zij graag gemakkelijker hebben.
Hij liep een beetje vast met het design, waardoor ik om hulp werd gevraagd. De timing was perfect want ik kon toen niet verder met mijn grote project (RCN activiteiten) omdat ik moest wachten tot de afspraak voor het afnemen van de interviews.
- Ideevormen
- Verbeelden en uitwerken
Aan de hand van informtatie die ik had gekregen van collega’s ben in schetsen gaan maken voor mogelijke lay-outs.
Aan de hand van de schetsen ben ik wireframes gaan uitwerken in Figma. Ik had 3 versies gemaakt:
Bij versie 1 heb ik een lijst onder elkaar gemaakt met dropdowns. Bij deze versie kreeg ik de feedback dat het te veel scrollen was en dat de dropdowns te veel klikken word als je in 1 keer de hele maand wilt invullen en dat je dan te lang bezig bent.
Bij versie 2 heb ik alle dagen in een agenda vorm geplaatst en heb ik de dropdowns vervangen door buttons. Dit zag er heen druk en onoverzichtelijk uit. Ik vond het te druk om de hele maand in 1 scherm weer te geven, daarom was ik van plan om bij de volgende versie per week te laten weergeven.
Versie 3 is de laatste versie die ik van dit scherm heb gemaakt. Hier heb ik zoals ik al zij maar 1 week weergegeven op het scherm. Ik heb de agenda vorm weer weggelaten, want ik vond het te druk en onoverzichtelijk eruit zien. Ik heb een nieuwe functie toegevoegd dat is de aan en uitknop, hiermee kan je als je niet heb gewerkt de dag uit zetten. Ook heb ik nog toegevoegd hoeveel dagen je nog hebt tot dat je hem ingediend moet hebben.
Reflectie op het proces
Het proces was kort, maar ik heb aardig wat stappen doorlopen en veel met mensen overlegd wat het beste zou zijn voor de gebruikers.
Als ik terug kijk had ik misschien nog onderzoek kunnen uitvoeren naar soortgelijke platformen. Dit had mij kunnen helpen om een beter beeld te krijgen hoe het er overzichtelijk uit ziet zodat ook iedereen het meteen begrijpt.
Reflectie op jezelf als ontwerper
Als ik terug kijk naar dit project valt het mij op dat ik heel veel feedback heb gevraagd, aan zowel de developer stagiaire als mijn design collega’s. Ik merkte dat ik grote stappen maakte aan de hand van mijn gekregen feedback
Reflectie op het resultaat
Ik ben niet tot een eindresultaat gekomen, door tijdgebrek. De laatste versie die ik heb gemaakt vind ik vergeleken met de eerste versie een stuk beter en het zou voor de gebruikers een verbetering zijn, vergeleken met het Exel bestand dat ze nu in moeten vullen.
Na mijn stage
Aan het eind van mijn stage kon ik zeggen dat ik veel heb geleerd in dat half jaar, van zowel mijn stagebegeleider als andere collega’s van Snakeware. Ik heb het heel erg naar mijn zin gehad bij dit super leuke bedrijf!
Nieuwe dingen!
Tijdens mijn stage heb ik heel veel nieuwe dingen gedaan en geleerd. Zoals het presenteren voor een opdrachtgever, het leren van nieuwe programma’s en het werken met professionals. Niet alleen het stage lopen zelf was nieuw, maar ook het vele reizen en uitwonend zijn was heel nieuw en spannend voor mij. Ik ben er achter gekomen dat ik mij prima kan redden.
Onderzoeken
Tijdens deze stage heb ik veel deskresearch maar ook fieldresearch uitgevoerd. Het uitvoeren van fieldresearch was minder goed gegaan dan gehoopt, maar ik heb hier zeker van geleerd.
Onderzoeken
Toen ik aan het eind van mijn stage terug keek naar het begin van mijn stage, zag ik grote verbetering in het gebruik van Figma. Het werken met componenten en auto-layout ging heel automatisch en ik zou niet meer zonder kunnen werken. Ook merk ik dat ik aan de hand van snelkoppelingen veel sneller ben geworden met het gebruiken van tools.