Als groepsopdracht van het UVW hadden we de opdracht gekregen om een ontwerp te maken voor mensen met een laag denkvermogen en die opzoek zijn naar een baan. In de app moet de klant geholpen worden bij het uitvoeren van hun taken en het zoeken van informatie.
Wij hebben een app ontworpen die mensen helpt met een visuele beperking op een stressvolle manier bij het zoeken van een baan.
UX-design
Ideevorming
Research
Jaar 3 CMD
Projectoverzicht
Opdrachtgever: UWV / CMD Rotterdam
Duur project: 6 maanden
Team samen met: Djeli van der Linden, Melanie Kazenbrood, Kelly van Heusden en Marieke Samson
Mijn rol: Teamleider &Uitvoering gehele proces (research, ideevorming, design)
Hoofdvraag
Mijn gevormden hoofdvraag voor dit project:
“Hoe kunnen we stressvolle 35- tot 55-jarige met een visuele beperking, wiens uitkering stopt na de ziektewet, zo goed mogelijk helpen bij het zoeken van een nieuwe baan?”
Doelgroep
Als doelgroep hadden wij gekozen:
Mensen van 35 tot 55 jaar, met een visuele beperking, die net uit de ziektewet komen en in een stressvolle situatie zitten tijdens het zoeken van een nieuwe baan, doordat hun uitkering stopt.
Onder visuele beperking hebben wij vooral rekening gehouden met slechtzienden, kleurenblindheid en mensen met dyslexie.
Onderzoek
Tijdens dit project heb ik deskresearch gedaan naar de opdrachtgevers.
Aan de hand van dit onderzoek hebben mijn team en ik meer inzicht gekregen in de merkvisie, merkmissie, merkwaarden en strategie van het UWV.
Daarnaast hebben we als team interviews afgenomen met de doelgroep. Hieruit kwam naar voren dat de doelgroep het stressvol vindt om een aanvraag te doen, vooral wanneer de uitkering van het UWV bijna afloopt.
Sprintweek
Door school werd er een sprintweek georganiseerd met als doel om aan het eind van de week een werkend prototype te hebben getest met de doelgroep.
In deze week hebben we ons concept gevormd, een eerste versie van ons prototype gemaakt en hebben we deze getest met de doelgroep.
Concept
Een app waarin je word gematcht aan een werkplek. De app is zo in te stellen zodat hij het best bruikbaar is voor verschillende visuele beperkingen.
Aan de hand van ons concept zijn we aan de slag gegaan met het uitwerken van ons prototype in Figma.
Prototype testen
Ons prototype hebben we getest in de bibliotheek van Rotterdam. Door het UWV waren er respondenten geregeld om mee te kunnen testen.
Testen met visueel beperkten
Naast het testen in de bibliotheek werden door school ook respondenten met een visuele beperking uitgenodigd om ons prototype te testen. Dit was voor ons een goed moment om te onderzoeken of de door ons gekozen kleuren prettig waren voor onze doelgroep, omdat we hier tijdens het testen de focus op hadden gelegd.
Uit deze tests kwamen we erachter dat we een te klein lettertype gebruikten en dat tekst op afbeeldingen voor slechtzienden moeilijk leesbaar is.
Daarom besloten we een herontwerp van ons prototype te maken. Ook gaf de doelgroep aan dat rood op wit en blauw op wit onvoldoende contrast boden, waardoor het lastig was om de tekst goed te lezen.
Voor onze verdere ontwerpen kozen we daarom voor geel op zwart. Respondenten gaven aan dat dit een sterk contrast biedt en voor hen het prettigst is in gebruik.
Prototype 2
Op basis van de uitgevoerde tests met de doelgroep en het gekozen kleurschema hebben we een tweede prototype ontworpen.
Om ons prototype te presenteren aan medestudenten, docenten en opdrachtgevers werd er een eindexpo georganiseerd. Om mensen naar onze tafel te trekken, hebben we verschillende dingen voorbereid. Zo maakten we posters, visitekaartjes en andere materialen in het Stadslab.
Tijdens de eindexpo presenteerden we ons concept aan veel bezoekers, waaronder bedrijven. We hadden ook leuke items en drankjes geregeld, met én zonder alcohol, wat goed in de smaak viel.
Onze opdrachtgever was enthousiast over ons prototype. Ook een vrouw met een visuele beperking, die eerder feedback gaf, kwam langs en waardeerde de verbeteringen.
Aan het eind werd ons concept zelfs als beste gekozen door de opdrachtgever en ontvingen we een award. 🎉
Geleerd
Tijdens dit project heb ik veel geleerd over toegankelijkheid en ontdekt dat ik dit onderwerp erg interessant vind. Ik vind het fijn dat ik als ontwerper echt iets voor mensen kan betekenen, doordat mijn ontwerpen hen kunnen helpen dingen te bereiken die anders niet zouden lukken.
Daarnaast heb ik kennisgemaakt met het programma Figma. Ik had hier nog nooit mee gewerkt, maar ben erachter gekomen dat dit een erg fijn programma is om mee te werken.